Monday, June 13, 2011

פודקאסטים שווים

אני מאזין לפודקאסטים באופן פחות או יותר קבוע.
הנה רשימה של כמה מהמוצלחים שאני מאזין להם. אשמח לקבל המלצות שלכם.

בעברית:


עושים הסטוריה
נושאים מעניינים במדע ובטכנולוגיה מוסברים בשפה פשוטה תוך סיפור עלילה הסטורי עם רכילויות ועם אנקדוטות. רן לוי בקולו הנעים ממש הופך כל פודקאסט לתסכית. יש גם מוסיקה טובה במעברים.

ספק סביר
מדברים עם נושאים חמים במדע מתוך נקודת מבט ספקנית. מסבירים בד"כ בעברית פשוטה ומתדיינים על המתודולוגיה ועל התקיפות של טענות שמועלות בעיתונות ובציבור ובמאמרים אקדמיים.

רוורס עם פלטפורמה
על ההייטק בארץ, על טכנולוגיה, על מפתחים, על הנדסת תוכנה ועל רכילויות מהתחום. אפשר ללמוד ולשמוע על כלים ועל טכנולוגיות ועל שפות מתוך השיחות והראיונות. נעים ומעניין.

באנגלית:
בכל פודקאסט תקציר ממחקר מדעי מוסבר באנגלית פשוטה ב-60 שניות

בכל פודקאסט שבועי נושאים במדע ובטכנולוגיה לרוב באמצעות ראיונות עם מובילים בתחומם

בכל פודקאסט תקציר מחקר מדעי מוסבר באנגלית פשוטה על המוח ומדעי ההתנהגות ב-60 שניות

בכל פודקאסט תקציר על איכות הסביבה, קיימות ואנרגיה מוסבר באנגלית פשוטה ב-60 שניות

בכל פודקאסט תקציר על אסטרונומיה וחקר החלל מוסבר באנגלית פשוטה ב-60 שניות

בכל פודקאסט תקציר על חידושים ברפואה ובבריאות מוסבר באנגלית פשוטה ב-60 שניות

פודקאסט שבועי של כשעה וחצי על אבטחת מידע (לפי פרצו, אילו עדכונים והסברים בשפה פשוטה לנושאים מתקדמים). שיח בין שניים: המנחה ומומחה האבטחה. מוצלח מאוד. יש פרסומות חסות שמעט מעיקות אבל לומדים להריץ קדימה...


תוכנית שבה נסקרים נושאים חמים וחדשים במדע ויש שאלות מאזינים על תופעות ועל מושגים מדעיים שמוסברים באנגלית פשוטה על ידי מומחים.

תוכנית בעניינים של מדעי ההתנהגות והמוח 

יחס בחינוך המתמטי בבית הספר היסודי

כאשר אני כותב על היחס בחינוך המתמטי בבית הספר היסודי כוונתי ליחס מתמטי ולא ליחסים מסוגים אחרים. אחרי שהכנתי שיעור על משמעויות היחס לכתה שאני מלמד בהתנדבות חיפשתי חומרים מסודרים של מורים שעוסקים בנושא כדי להבין באיזו מידה של רצינות תוקפים את הנושא ברחבי הארץ. חיפשתי ומצאתי שמרכז המורים הארצי למתמטיקה בחינוך היסודי פרסם דפי חזרה ותרגול לתלמידי כתות ו'. ליקטתי מתוכם תרגילים ובעיות בנושא היחס כדי להדגים את הרעיונות שעלו בשיעור.

ברשימה שלי ביומן הרשת שבו אני מסכם את השיעורים שאני מלמד בכתה כתבתי את הבעיות שליקטתי ופתרונות לפי האופן שלימדתי את הנושא.  הנה מה שחשבתי על הבעיות שמצאתי בדפי התרגול והחזרה של מרכז המורים הארצי:

סיכום: מצער שאין בין התרגילים המוצעים לחזרה ולתרגול בעיות שעוסקות במשמעויות השלישית והרביעית של היחס ובמצבים מאתגרים יותר. האם זאת משום שהציפייה מהתלמידים נמוכה? מה זה מעיד על רמת הוראת המתמטיקה ועל היכולות של התלמידים שמסיימים כתה ו'? האם המורים אינם מספיקים או אינם יכולים ללמד את החומר הקשה יותר של המשמעויות השלישית והרביעית? האם מתוך חוסר הבנה שלהם? האם בגלל הפערים שנפערים בין יכולות התלמידים? לא ברור...

מי שמתעניין במשמעויות היחס מוזמן לקרוא את הרשימה "משמעויות היחס". כדי לקרוא על משמעויות ארבע פעולות החשבון אפשר לקרוא את הרשימות הבאות, גם כן מתוך הסיכומים של השיעורים שאני מעביר בהתנדבות בבית הספר היסודי עמל בכפר יונה:

משמעויות ארבע פעולות החשבון:
חיבור -- שיעור מספר 7
חיסור (יש 6 משמעויות שונות לחיסור) -- שיעור מספר 7, שיעור מספר 8 ושיעור מספר 9 
חילוק -- שיעור מספר 11 ומשמעויות היחס בשיעור מספר 12.


מילים שאולות ביפנית מאנגלית

יעל כהנא ביומן הרשת התרגומיה כתבה רשימה מעניינת על מילים ביפנית ששאולות מאנגלית.
אני סקרן לשמוע מחבריי ביפן על מילים נוספות ובמיוחד על מילים שאולות מעברית ביפנית, אם ישנן כאלה.

לרשימה:
http://yaeltranslation.wordpress.com/2011/06/11/japanese-and-load-words/