Saturday, October 16, 2010

היקום החשמלי מאת דיוויד בודאניס


היקום החשמלי מאת דיוויד בודאניס. אחרי שצפיתי בערוץ ההסטוריה בתוכנית ארוכה על
ניקולה טסלה, על חייו, על המאבקים שלו, על ההמצאות שלו, על חזונו ועל מעשיו ועל גורלו ועל השימושים של עבודתו -- התעורר אצלי תאבון גדול לקרוא עוד על האנשים ועל המושגים בחשמל ועל ההתפתחויות בתחום. בשבוע הספר האחרון רכשתי ביחד את הספר הזה ביחד עם ספרו האחר של בודאניס, E=MC2, ובימים האחרונים אני קורא בהם במקביל (עם הפרעה רצינית כשגמאתי ספר ארוך יותר (וגם בשבילי מעניין יותר) משני אלה גם יחד, ספרו של מרכוס דה-סוטוי, סימטריה...) ביחד עם ספר על אנריקו פרמי. הספר מתורגם מאנגלית. הספר כתוב היטב ומתאר התפתחויות שונות במעין מרוץ לקדמה. נפלא היה לקרוא על ההתפתחויות בחשמל, במגנטיות בשידורים ובקליטה והיישומים השונים והמשונים והאנשים שהיו מעורבים בהם וחייהם.
חשוב היה לי לקרוא במקביל את הספרים של בודאניס, על פרמי על רקע הידע הכללי שלי ולאור התחביב שלי בלימוד ההסטוריה של המתמטיקה. לאט לאט אני ממלא את החורים הרבים שיש לי בתמונה של ההתפתחויות המדעיות בעולם. אני לרוב קורא על אלה מבעד לעיניהם של הסטוריונים של המתמטיקה, של מדעי המחשב, של הסטוריונים כלליים ולאחרונה אני משלב גם הסטוריה של הפיסיקה (עוד חסרה לי נקודת המבט של הביולוגיה ---).
נהנתי מאוד מהסר והוא הביא אותי לחיפושים רבים באינטרנט אחרי חומר נוסף על האנשים, על התגליות שלהם ועל השימושים שלהם.
ספר מוצלח ביותר. מומלץ.

E=MC2 -- סיפורה של התגלית הגדולה בהיסטוריה מאת דיוויד בודאניס


קראתי בימים האחרונים את E=MC2 -- סיפורה של התגלית הגדולה בהיסטוריה מאת דיוויד בודאניס, במקביל לספרו האחר של בודאניס, היקום החשמלי ועם ספר על אנריקו פרמי. הספר מתורגם מאנגלית. מסופר על המשוואה עצמה ובאמצעותה על ההתפתחויות בפיסיקה ועל הסיפורים של המדענים שגרמו לזה לקרות (לא רק אלברט אינשטיין). אני מתעניין ונהנה לקרוא ולהרחיב דעת, אבל אני חייב להתוודות שלא מצאתי את עצמי מבין את המשוואה הזאת יותר מאשר הבנתיה קודם (לא מי יודע מה, ד"א... ואינני מצגאה בזאת). ופה אני חושב שיש פספוס.


אני תולה תקוות רבות בספרה של נטלי אנג'יר, הקנון המדעי, שאם לשפוט על פי ההקדמה שלו, הוא ככל כנראה נכתב מראש בכוונה שלא רק להנגיש את המדעים לקורא המשכיל בקהל הרחב אלא גם להתעכב ולהבין את מושגי היסוד ש-איכשהו- ברוב המקרים מניחים שאנשים מבינים אותם, ולא היא.


לכאורה מטפל המחבר בכל מרכיב של המשוואה, אפילו בסימון השיוויון ובהעלאה בריבוע. זה יפה. אבל... זה לא היה מעמיק מספיק, לטעמי.


נהנתי מאוד מהסיפורים ומהתיאורים על האנשים ועל מה שהם עברו כדי להגיע לתוצאות הללו. אני מרגיש שהספר הזה לבדו אינו נשאר אצלי בתודעה בפני עצמו אלא רק משום ההקשר של שאר הספרים בנושא שאני קורא בימים האחרונים.


ספר חביב ונחמד. מלמד מאוד. נהנתי יותר מהספר היקום החשמלי של אותו המחבר (שלצערי לא הרחיב דיו על טסלה -- אני מחכה שיצא לאור ספר ראוי על טסלה, על פועלו ועל תקופתו).


קריאה לא רעה. חשוב לקרוא ספרים כאלה, שהם הנגישים יותר, כדי להתקרב כמה שאפשר כדי להבין את המושגים ואת האנשים שעסקו במדעים הללו כדי להעריך את התקדמויות במדע ובטכנולוגיה בימינו ובעתיד.

אוקספורד - אנריקו פרמי והמהפכות של הפיסיקה המודרנית


קראתי את, אנריקו פרמי והמהפכות של הפיסיקה המודרנית, בהוצאת ידיעות ספרים (משכל). אנריקו פרמי הוא דמות משמעותית מאוד בפיסיקה במאה הקודמת. לא זאת ועוד, התגליות שלו אינן מוגבלות לתוצאות שמעניינות רק מדענים אלא כל אחד ואחד מאיתנו בחיינו המודרניים, במכשור הרפואי, באנרגיה, בכימיה, בפיסיקה ואפילו בפוליטיקה (פצצת אטום). בספר אפשר לקרוא על תולדות חייו ועל היחסים המקצועיים שלו עם מדענים אחרים ברוח התקופה של חייו על המצב הכלכלי והפוליטי באותם הימים. המידע מעניין ביותר.


הספר כשלעצמו יבש כמו צנון ונדרש ממני הרבה מהידע הבסיסי שלי בפיסיקה ובפיסיקה מודרנית מהלימודים שלי בטכניון ומהקריאה שלי על הנושאים הללו כדי לנסות ולקשור יחד מושגים ותוצאות. הספר אינו טכני -- נכון -- אך מצער שאין נסיון הגון לבאר מושגים ולהשימם בהקשר נגיש לקורא המשכיל הממוצע. לטעמי, זה מסוג הספרים שמבריח אנשים מלעסוק בתחום ושמעצים את התחושה שמדעים זה משהו שאדם נורמלי יעסוק בו. חבל.


יצא לי לקרוא בספר הזה במקביל לקריאה בספרים אחרים בימים הללו, שגם הם עוסקים במדעים בכלל ובפיסיקה בפרט:
אני סבור שיש יתרון לקרוא בספרים כאלה במקביל כי אני מקבל את ה-עלילה מכמה נקודות מבט שונות (כל ספר והדגשים שלו) ופעמים רבות ייצוגים שונים של אותו המידע (או -- גם טוב -- פרטים משלימים) על אותם המקרים ברוח התקופה. זה בהחלט משנה מי מספר את הסיפור, כיצד הסיפור מסופר ומה התכלית של המחבר. שילוב של זה עם ידע כללי שלי, לרבות הצלבת מידע עם הסטוריה של המתמטיקה בתקופות הללו -- עוזר מאוד.

מה שאני מנסה לומר הוא שהספר הזה בזכות עצמו לא מלהיב או מוצלח או זורם. בשבילי הוא הסתדר יפה בשטף הקריאה שלי בגלל הספרים האחרים שקראתי בימים האחרונים. לא לחינם, לדעתי, הספר הזה לא זמין בחנויות יותר מידי ואולי אפילו גם לא בהוצאת הספרים (אפילו הקישור שלו באתר ההוצאה שבור...).

ספר חביב -- עובדות מעניינות -- מידע חשוב על איש חשוב -- אבל הספר דיי משעמם אלא אם ניגשים אליו בנחישות להבין על האדם או על התחום ברוח התקופה.