Saturday, June 5, 2010

תגובה להמלצה של רינת פרימו על "כיצד בוטלה המתמטיקה" בוואינט

בשבוע הספר מצאתי ספר שנראה יפייפה בכריכתו וכותרתו מושכת את העין "כיצד בוטלה המתמטיקה?"
רינת פרימו (סופרת הילדים רינת פרימו) כתבה על חוויית הקריאה שלה ואת דעתה על הספר.קרבי התהפכו, אך אין הפתעות.
את הספר קראתי גם -- דווקא עליו אינני רוצה להרחיב כרגע -- אכתוב עליו בהרחבה. אני רוצה להעמיק בתגובתי ולא רוצה להקל בה בקצרה כרגע.

היה מעניין לקרוא את התגובות, את אלה שבעד וגם את אלה שנגד. לא היו תגובות רבות שהייתי חותם עליהן ועומד מאחוריהן (ללא קשר לצד שנקטו) -- כתבתי גם תגובה משלי:
להורים שמוכנים להתעלות על הדמגוגיה ורוצים להבין בעצמם מה הילדים אמורים ללמוד, מדוע, וכיצד אפשר ללמד את זה באופן שגם יובן (וגם ללמוד בעצמם מחדש את הדברים הללו  -- ואולי בפעם הראשונה גם להבין מדוע עושים כך ולא אחרת ומה המשמעות של השלבים השונים) אני רוצה להמליץ על שלושה ספרים -- לא חייבים לקרוא את כולם -- אבל מי ש"נכנס לזה" בוודאי ירצה להעמיק עוד ולקבל כמה נקודות מבט על אותו הנושא:
* חשבון להורים של רון אהרוני
* שליש לחלק לרבע של מירה עופרן
* לחשוב להבין להצליח של תלמה גביש

הספרים ידידותיים מאוד לקוראים, בעיקר זה של רון אהרוני. כתבתי אותם בסדר עולה של "מורכבות" ובסדר יורד של "ידידותיות לקורא".
עדיף להתחיל מהספר של רון אהרוני (יש בכל ספרייה עירונית ואם לא מוצאים -- בדיוק עכשיו זה שבוע הספר!!) -- את הספר של מירה עופרן אפשר למצוא בעיקר בספריות של מכללות ואוניברסיטאות אבל אפשר להזמין בזול גם מהוצאת רכס. אותו הדבר לגבי הספר של תלמה גביש אך שם מדובר בהוצאת אח.

אולי אחרי הקריאה -- יבינו ההורים בעצמם את הנושאים וידעו לעזור לילדים להבין -- זה יסייע מאוד להפחית את חרדת המתמטיקה שפושטת בכל עבר והיא זאת שזועקת מהכתבה ממילותיה של סופרת הילדים רינת פרימו וכן מהספר המדובר.

אני כבר קצר רוח לכתוב את דעתי בהרחבה על הספר -- אבל יש לי מטלות אחרות שעלי להשלים לפני שאוכל להקדיש זמן לעניינים אלה. בינתיים, מעניין לקרוא תגובה ארוכה (ולה תגובות מעניינות גם כן) לכתבה ביומן הרשת "לא מדויק".