Thursday, April 16, 2009

סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי

הורים יקרים,

יום א חופשת חג פסח

יום ב חופשת חג פסח

יום ג חופשת חג פסח

יום ד חופשת חג פסח

יום ה מפגשון הבוקר: איזה כיף היה לחזור לגן ולילדים! קבלת הפנים לה זכיתי היתה שווה את כל הגעגועים שחוויתי במהלך החג! ראיתי את כל הפצעים, שמעתי על הטיולים וכבר חודש מלאי הציורים שהילדים מציירים לי!

איזה כיף! הבוקר התחיל מעט בעצלתיים, מאחר וילדים רבים הגיעו מאוחר מתמיד (טוב, עדיין חופש...), אבל סוף סוף התיישבנו למפגשון על גבי השטיח, והתחלנו באופן רישמי את היום:

ראינו את השינויים בלוח התוכן ועל גבי לוח השמות: הכל הוסב לקראת נושא יום העצמאות, שילווה אותנו עוד זמן רב. במסגרת אהבת הארץ והציונות שאני מנסה לחנך על פיה את הילדים, נמשיך נושא זה עוד הרבה מעבר לתאריך יום העצמאות עצמו.

הכרנו את האותיות המרכיבות את המילה "ישראל", ואפילו למדנו איך מאצבעים את האותיות!

לאחר מכן עברנו ללוח השמות, וראינו שמעברו השני נתלו 6 לוחות עם כותרים המתאימים ליום העצמאות, שיתרגלו אוריינות אבל בעיקר יעזרו לנו להכיר את המושגים הללו הקשורים למדינתנו:

מדינת ישראל, דגל המדינה, סמל המדינה, הכרזת המדינה, דוד בן גוריון, מגילת העצמאות. שוחחנו מעט על המושגים, אבל בעיקר ראינו שמתחת לכל לוח כזה נתלו האותיות המרכיבות את הכותר שבו. גם הכותר וגם האותיות הרלוונטיות היו בצבע זהה, לזיהוי האותיות המתאימות.

האתגר לפניו ניצבים הילדים החל מהיום הוא להעתיק את האותיות על גבי הכותר ובכך לכתוב את הכותר עצמו. והמטרות המושגות? : תרגול אורייני, העתקה מלוח, שמירה על רצף, זיהוי והכרת האותיות. והכל ברוח יום העצמאות.

בדקנו בלוח השמות מי נמצא בגן ומי חסר – וכן כמה חסרים. מאלה גזרנו כמה נמצאים בגן, וחישבנו את כמות הילדים שהגיעו ללא ועם אצבעות.

ארגנו את לוח ימות השבוע, ועדכנו את לוח השנה העברי: ספרנו אותו גם באותיות וגם תרגמנו אותן למספרים.

אז עברנו לבחירת תורני הבוקר, כשאנו סופרים בדילוגים זוגיים (היום הזכרתי לראשונה את המושג "זוגי" ואמשיך בכך). לאחר שבחרנו ספרנים שארגנו בזריזות את "ספריית הגן", המשכנו לטקס החלפת הספרים.

מפגש הבוקר: המפגש התחיל עם פתיחת דלת היציאה לחצר עם מפתח (מוטוריקה עדינה) ובהזדמנות זו בדקנו את מזג האויר האביבי ההפכפך שהיה בחוץ: נזכרנו איך השבוע חווינו שרב של ממש, ואיך היום התהפך לו מזג האויר (אביב או לא?) וירד ממש מבול! החזאית של היום מיהרה לעדכן ביום המתאים על גבי לוח מזג האויר את הלוחית המתארת את הגשם שבחוץ (אוריינות!!). הילדים רצו מאוד להתחיל עם האותיות (כבר אמרתי שהם צריכים בשנה הבאה להיות בכיתה א??), אבל אי אפשר היה להתחיל בצורה רישמית את נושא יום העצמאות מבלי שנתייחס לחוויות חג הפסח של הילדים: מאחר ואי אפשר לקרוא את כל החוויות ביום אחד, סיכמנו שמידי יום נקרא 3-4 רשמים.

היום סיפרו: מיקה, איתי סספורטס וערן.

מיקה סיפרה (וגם כתבה בעצמה על הדף!) ביקור בחוף הים בגעש, וגם הביאה תמונות!

ערן סיפר על ביקור בפארק יקום http://www.kinderland.co.il/aindex/1003.php ביחד עם איתי סספורטס, והיה בעיקר מעניין לשמוע על החוויה שבשימוש בזכוכית מגדלת לצורך כתיבת שמם על חתיכת עץ!

הוא גם הביא תמונות יפיפיות!

ערן סיפר גם על הסרט התלת מימדי שראה "מפלצות נגד חייזרים".

איתי סספורטס סיפר על ביקור בחוף הים התיכון בהרצליה, על הפסטיפארק בפארק רעננה ועל הטיול בפארק יקום עם משפ' קצב.

המשכנו עם נושא יום העצמאות:

שוחחנו איך חוגגים יום הולדת למדינה? הילדים העלו רעיונות מענינים מאוד, והיו צריכים לגבות את דבריהם בהגיון ובמחשבה. ילדים אחרים יכלו לעזור להם בניסוח, ובסופו של דבר נאמרו דברים חכמים ומרגשים מאוד:

היו שחשבו שהמדינה תשמח עם ניטע בה עצים, אם נשתול בה פרחים, אם נצייר לה ציורים, אם נעדור את האדמה ונטפל בה (התרשמתי מאוד!), אם נהיה נחמדים ואדיבים האחד לשני, אם נתלבש יפה ונשמח ביחד.

חישבנו כמה נרות צריך לשים על עוגת יום ההולדת של המדינה, וחשבנו מי יכול לאכול ממנה.

היה באמת מעניין מאוד!

אז השמעתי לילדים את השיר בביצועו של עוזי חיטמן "אני נולדתי לשלום". הביצוע הזה מלווה בחלקו בשירה בשפה הערבית. בהתחלה אמרתי לילדים שבשיר ישנן 2 שפות, והיה עליהם לנחש אילו שפות. מייד אמרו שהשיר הוא בעברית, וכעבור כמה ניחושים מישהו חשב שבטח גם בערבית. שאלתי מדוע הוא חושב כך, וההסבר היה הגיוני מאוד: המדינה מוקפת במדינות ערביות.

בהמשך הנושא נשוחח על כך שבמדינת ישראל ישנן 2 שפות רישמיות: עברית וערבית.

האזנו לשיר פעמיים, מי שהכירו – שר אותו ביחד איתי, ושמנו לב מתי שומעים את השפה הערבית.

לאחר מכן הורדנו את האותיות המרכיבות את המילה "ישראל" והכרנו אותן קצת יותר מקרוב (אות ראשונה, שנייה וכו').

סיימנו מפגש נהדר ודי ארוך עם לוח האותיות המתפרקות: הוזמנו ילדים לסדר את האותיות לפי הכותר המוצע על גבי הלוח, ולאחר מכן הוזמן "בודק" לבדוק אם זה נעשה כשורה.

זמן חצר ויצירה: לא נשאר לנו זמן רב מידי וגם היה גשום בחוץ, אז שיחקנו מעט בתוך הגן, ובסמוך לזמן הארוחה כינסתי אותם שוב על השטיח כדי שיאזינו לספור מקסים שהביאה יעלי:

"הנסיכה והקוסם" מאת ג'וליה דונלדסון

מפגש הצהרים: שרנו את השיר "ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת", הכרנו את התנועות המלוות (מוטוריקה גסה ותרגול גופני), ולאחר מכן חילקתי לילדים שלטים המלווים את השיר, ושרנו אותו בעזרתם (תרגול דיוק והאזנה פעילה).

הסכמנו לדחות את ספור השבת לקבלת השבת מחר, בשל קוצרו המצער של המפגש (הבוקר כולו היה ארוך מהרגיל).

הורי השבת ביום שישי יהיו: הדר ונעם

הודעות:

*** מזל טוב למשפחת לוינטל על הולדת התינוק החדש במשפחתם!

נשיקות וחיבוקים מכל צוות הגן השמחים יחד איתכם!

*** פגישות אישיות : שעות הפגישות האישיות יפורסמו על גבי לוח ההורים וכן יישלחו במייל.

המועדים הם: יום שישי, ה- 24/4 וכן יום שישי ה- 1/5.

בזמן שאשוחח איתכם ההורים, תמלא אילנה את מקומי בגן.

לכל פגישה הוקצבו 15 דקות, ואודה לכולכם מאוד אם תעזרו לי להקפיד, על זמן זה על מנת שלא אעכב אף אחד מההורים הממתינים לתורם.

את טקס קבלת השבת אערוך אני עם הילדים.

*** התחלנו ונמשיך במרץ רב את נושא יום העצמאות בדגש על ציונות ו אהבת הארץ.

במהלך הנושא – שיימשך גם אחרי החג עצמו – נערוך הכרות עם סמל המדינה, עם הדגל, נמשיך להכיר מקומות חדשים במדינתנו, ונלמד היכן הם ממוקדמים על גבי המפה שמלווה אותנו מתחילת השנה, נלמד לצייר מגן דוד, נכיר את יונת השלום, את המושג "עצמאות", נכיר וגם נשיר את המנון המדינה, נעסוק בנושא תעודת הזהות וחשיבותה, ועוד.

לאחר יום העצמאות עצמו נעסוק בנושא בולי המדינה: נזכור מהו בול, נכיר את צורתו המיוחדת וכמובן נראה בולים רבים – בעזרתכם. בהמשך גם נצייר בול בעצמנו.

כמו כן נכיר בצורה המותאמת לילדים את הימים העצובים יותר הקשורים למדינתנו:

יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל.

*** לכבוד הנ"ל – אבקש תמונת דרכון של הילדים. במידה ואין – אפשר תמונה רגילה ממנה נגזור את פני הילד. חשוב שהתמונה תהיה קטנה! (המטרה – נכין בגן תעודת זהות לילדים!!)

*** מבקשת מכל מי שיכול שיביא לגן תמונות שמביעות "ישראליות": דגל ישראל, המילים "ישראל" / "ירושלים", תמונות של סממנים יהודיים, קקטוס, פלאפל, תמונות מנופי ארצנו, תמונות חיילים וכו'.

רק שיהיו קטנות בבקשה ... ותודה מראש!

*** להזכירכם: ביום שלישי, יום הזיכרון לחללי צה"ל, 28/4 – יסתיימו הלימודים בגן בשעה 12:00.

ביום רביעי, 29/4 הוא יום העצמאות ה- 61 למדינתנו לא יתקיימו לימודים בגן, והם יתחדשו ביום חמישי, 30/4.

ציורים חדשים שקיבלתי מאביב


אביב הכין לי ציורים חדשים רבים.

הטבח המשופם הוא נסיון לצייר טבח שידמה לאבא שלי, סבא של אביב, המכונה "דדה". לאבי יש שפם. יש גם את בוב ספוג בציור.













ביקרנו אתמול במחסן ספרים במושב בני ציון ואביב בחר לו שם חוברת הדרכה לאיור חיות (עלתה 5 ש"ח והעסיקה אותו במשך שעות אתמול בלילה וכנראה תמשיך להעסיקו גם היום). הוא הכין לי שלל ציורי חיות ממה שלמד לאייר מעיונו בחוברת.













ציור חדש שסיון ציירה לי


סיון ציירה לי ילדה. שמתי לב לשיניים שמאד דומיננטיות בציור וגם השיער. לגבי השיער, אני לא מופתע, כי היא מתעסקת עם השיער שלה ובקישוטים לשיער הרבה לאחרונה (מיכל מאד מעודדת אותה...). בנוגע לשיניים, היא התלוננה אתמול על שן שכואבת לה ואולי מתנדנדת. אני תוהה אם יש קשר בין התלונה על השן לבין ציור השיניים.

אחכה לתמונות נוספות. לא שאלתי אותה מדוע ציירה כך את השיניים. לא נראה לי שאקבל תשובה לעניין. אולי כן... לא יודע, ובכל מקרה כבר לא שאלתי.